Pejalanan aku menjadi Agen Public Gold

untuk jadi agent Public Gold mudah saja..isi form satu salinan i/c depan belakang dan kena beli satu set emas yang harganya mengikut harga semasa..nak senang standby RM40K..ini contoh senarai emas yg aku beli

tapi yang menjadi masalah adalah mana mau cari modal…ada bebarapa cara antaranya:-

  1. pajak tanah pusaka
  2. pinjam duit dari kawan/keluarga
  3. pinjam kat ah Long (nak mampus ke apa)
  4. Pinjam kat bank
  5. buat overdraft ASB
  6. keluar duit simpanan sendiri
  7. keluar duit tabung haji
  8. rompak sana sini (nie kerja gila)

banyakkan? jadi pilih la yang mana korang rasa sesuai…aku buat loan dari bank..bank pilihan aku adalah Public Bank..kerana interestnya rendah 3,28 sahaja 15thn..aku dapat limit RM105k dari Rm150K..ok la..aku buat RM90K sebab aku nak overlap loan aku yg lain…dapatla kat tanggan aku RM45k…jadi buat modal RM40K untuk jadi agent…hmm adakah berbaloi aku buat loan?hmmm..good question my friend….sebenarnya aku dah fikir banyak pekara sebelum buat keputusan untuk buat loan…sebenarnya dalam hidup kita kita banyak buat silap terutama bila melibatkan keewangan..kita banyak buat kesilapan..aku pun sama jugak dulu..contohnya..dari segi pembelian kereta..katakanlah kita baru nak buat untung dalam bisness emas..adakah dengan membeli kereta yang berharga ratusan ribu atau hampir sejuta adalah pekara yang baik sedangkan kita baru nak berjaya dengan bisness…katakan lah kita baru bina keluarga dan anak baru seorang..sesuaikah membeli kereta MPV?(jangan pikir model proton dan produa)sebab kita nie dalam diri kita ada sifat ego riak dan sombong..bak kata kawan aku….”tak judi itu bukan cina..tak mabuk tue bukan india dan tak belagak sombong tue bukan melayu”..mungkin ada benarnya ..jadi kita kena bijak berbelanja…opp dah simpang jauhh

ok semasa proses loan aku berjalan ..aku ada call Public Gold untuk minta sebutharga…tetapi PG minta aku masukkan dahulu RM5K untuk lock harga baru boleh PG keluarkan sebut harga…betul jugak…jadi tunggu la aku untuk loan aku selesai…kemudian aku pun di hubungi oleh PB untuk terima surat pelawaan pinjaman…sain sana sini…kemudian aku aktifkan akaun aku yg aku buat di Pantai remis perak..ohh aku buat loan di cawangan tampoi…dan disinilah masalah timbul…

rupanya limit yang boleh aku keluar sehari adalah RM10K sahaja jika di kaunter..nasib baik ada ATM dan PB online…(kaedah nie diajar oleh Pokli…bagus betul la mamat nie sorang..terima kasih bro..my mentor)jadi aku transfer melalui online RM5K…kemudian aku keluarkan di ATM RM5K …kemudian aku keluarkan melalui kaunter Rm10K…wallaaaa..sekarang aku dah ada RM20K..huhh walaupun mcm kerja pak pandir..tapi dapat dilaksanakan janji objektif tercapai kan…jadi aku deposite ke akaun PG melalui PB RM20K dahulu…sok aku ulangi proses yang sama untuk selebihnya RM19200.00…selesai sudah….dan jangan lupa call PG lepas bank in duit dan fax atau emailkan serta cc kepada master agen anda..aku dibawah POKLI Wealth Management…pokli banyak guide aku..terima kasih pokli…ok korang dah faham kan mcm mana sukarnya untuk aku jadi agen…

hehehehe tapi sebenarnya lebih mudah cuma aku saja tak reti…ok jika korang nak tahu caranya…

  1. Jika ada akun…buat pinjaman di cawangan yang sama
  2. Jika dah terlanjur buat…pastikan semasa proses buat tue duit itu di kreditkan terus ke Public Gold…deal dengan Public Gold semuanya boleh dibawa berbincan
  3. Jika dah terlanjur jugak..hmmmm guna kaedah yang aku ceritakan diatas…kalau korang ada cara lain..boleh letakkan dalam komen aku…mari kita berkonsi…kerana …

………..SHEARING….IS….CARING.

Tinggalkan Jawapan

