Tidak semua cerita sedih akan terus sedih…..

Assalammualaikum kepada para pembaca sekalian…diharap berada dalam keadaan sihat sejahtera…bagaimana?dah baca kisah sedih pasal wang?sedih kan…sebab tue la aku berkongsi cerita sedih ini dengan korang…tapi jangan risau pekara ini telah aku rempuhi dan sekarang aku dah jadi agen…jadi korang bila lagi nak buat pelaburan emas…

selepas aku post kan kisah semalam…aku punya hit post terus naik…last aku tulis semalam..aku punya post hits cuma 44…tapi sekarang dah 112..alhamdulillah..ramai orang dah baca..aku rasa puas..sebab aku dapat berkonsi dengan korang semua…sebenarnya masih ramai belum sedar akan kelebihan pelaburan emas ini..ada yang tak tahu..ada yang tahu tapi nak ambil sikap tunggu dan lihat sebab takut dengan  istilah emas…yelah..emas kan bila kita pikir saja..dah tertanam..hanya orang kaya saja yang boleh beli emas…tapi sebenarnya persepsi ini salah…sebab semua orang mampu beli emas….tapi yang paling best ada orang yg mampu beli tapi berkata emas mahal la…tunggu harga turun baru nak beli..hehehhe…ini lagi salah…sebab emas dah naik melebihi $1000/oz…jadi kalau nak beli emas kenala beli awal tahun 2009 masa emas $800/oz….tapi ada jugak masa tue orang cakap emas mahal la…jadi bila nak beli emas nie?..senang cakap..polisi aku..ada duit cukup beli saja…walaupun 1 dinar…sebab kena faham sifat-sifat emas…

ok..selama aku berkempen nie pelaburan emas..ramai orang cakap yg aku nak cari pelanggan untuk beli emas dan aku nak untung komisyen diatas jualan emas sedangkan au cakap yang pelaburan emas tak perlu cari pelangan….mungkin betul..aku taknak tipu korang..memang selain aku berkempen tentang pelaburan emas..aku jugak dapat jual emas…tapi itu bukan niat sebenar di dalam hati aku…aku sebenarnya nak menyampaikan dan memdidik orang ramai tentang kebaikan atau kelebihan pelaburan emas..seperti yag aku beri contoh dengan 1 dinar dalam penulisan aku yg lepas…cuba korang bayangkan jika semua rakyat malaysia ada simpan emas pelaburan..setiap satu keluarga ada simpan minima 20g 24k emas 999…jadi korang rasa akan adakah orang miskin didalam negara kita?adakan akan wujud orang jadi mangsa ahlong?dan adakan orang akan bergantung dengan pinjaman bank-bank semata-2 nak hantar anak daftar di universiti?..jika telah ditanam dalam hidup rakyat malaysia..katakanlah..setiap orang mesti gunakan 40% dari simpanannya untuk beli emas…contohnya seorang anak lahir saja dah diberikan 1 dinar..korang rasa jika ayahnya mampu beli 1 dinar 2bulan sekali berapakah dinar yang dia ada ketika nak masuk universiti masa usia 20thn? sekali lagi mari kita kira…(semenjak aku buat pelaburan emas nie…matematik aku dah cekap..aku dah mula suka angka-angka..hehehe)

ok..aku namakan bapa nie Ali…

Ali dikurniakan seorang anak lelaki…gaji Ali sebulan RM1500….jadi ali nie dalam kategori miskin senang….ok..oleh kerana ada komitmen lain…ali hanya mampu beli emas 2bulan 1 dinar saja…dengan mengunakan kaedah pajak dan beli emas baru…ali berjaya kumpulkan emas 1 dinar berjumlah

1 tahun..12 bulan /2= 6 keping

6 keping x 20=120 keping 1 dinar….

jadi kita reverse masa..hari bulan dan tahun..20thn lepas..sekarang 2009-20=1989 >Ali mula beli emas…jadi mari kita tengok graft 20thn lepas..sumber http://www.kitco.com/scripts/hist_charts/yearly_graphs.plx

ok kita kira harga emas dalam RM/g dulu yek…

pada 1989..harga emas….$400 ounce…jadi dalam RM

400/31.1=$12.86/g…dalam RM…RM44.14/g…murah..1 dinar berat 4.25…jadi…4.25xRM44.14=RM187.60…murahnyaaaa…..jadi dia pun beli la selama 20thn…kita anggap saja setiap kali belian harga sama..walaupun tak tepat..tapi tak apa kita ambil minimum dulu..sebab emas naikkan..

ok kita anggap saja harga sama setiap kali belian..

kalau 120 kping?….120×4.25g=510g…berat emas terkumpul…emas 1 dinar…jadi…sekarang berat emas..dah RM135.66g(ambil kiraan dalam artikal aku sebelum nie)…jadi berapa nilai terkumpul harga emas Ali?

510g x 135.66/g = RM69186.60…boleh tanggung pembelajaran anknya di universiti tanpa bantuan PTPTN…ini berat harga emas dinar ketulinan 916 22k…kalau dia tukar emas dia kepada gold bar pulak 24k999…aku jamin nilai tadi lagi tinggi…dan ini nilai terendah aku ambil…kalau yg sebenar?

korang nampak dak? bagaimana emas dapat mengubah hidup seseorang…aku berani jamin..kalau semua rakyat malaysia simpan emas…tak ada rancangan bersama mu, tak ada jabatan kebajikan masyarakat..tiada program PPRT…dll….

sebab tue tujuan aku berkempen sebenarnya adalah menyedarkan masyarakat tentang emas…simpanlah emas..demi masa depan kita keluarga kita….

betul kata sifu aku…bidang utama aku adalah pendidikan bukan perniagaan…jadi inilah jihat aku…marilah kita jadikan emas sebagai simpanan kita…

3 Respons to “Tidak semua cerita sedih akan terus sedih…..”

  1. pokli Says:

    salam
    penulisan yang bagusss……
    keep it up bro

    share ilmu…
    kita bukan nak suruh org beli emas pun
    kita nak diri kita sendiri kayaaaaaa


Tinggalkan Jawapan

