Koleksi Graft Harga Emas

assalammualaikum para pembaca sekalian terutama yang berada di Johor Bahru..pertama kali saya hendak memohon maaf kerana saya masih belum dapat menulis lagi mengenai lokasi merempit emas di Johor Bahru…tapi tak apa insyaallah dalam minggu nie saya akan usahakan..untuk pengetahuan para pembaca..saya dalam usaha untuk mendaftarkan domin .com keatas blog saya…jadi tunggu..jangan lupa daftar untuk seminar krisis keewangan dan peranan emas pada 16 jan ini..daftar cepat tarikh tuup 14 haribulan jan ini…

baik kita kali ini saya ingin berkongsi koleksi-koleksi graft yang saya rasa dapat menyakinkan saudara-saudari supaya memilih emas sebagai penyimpan kekayaan kerana emas adalah penyimpan kekayaan sebenar.

semua ini tercetus apabila saya menonton rancangan bijak wang di tv3 pada pukul 7.oo petang semalam…rancangan ini amat bagus kepada kita semua yang kurang arif dalam kewangan..yang mencetuskan sebab penulisan saya ini adalah ketika bijak wang mendapat panggilan dari seorang lelaki yg bertanyakan mengenai Unit Trust..dalam soalannya dia bertanyakan kepada panel dan host, kebenaran Unit Trust yang menjana keuntungan sebanyak 37% dalam masa 3 bulan….yup..saudara saudari pasti terkejut kan,dalam 3bulan sahaja …saya rasa panel tue pun terkejut…berniaga apa yg boleh untung dalam masa 3bln itu..lalu dijawabnya..Keuntungan sebarang Unit Trust adalah bergantung kepada perniagaan apakah yang Unit Trust itu ceburi…untuk pengetahuan para pembaca dalam malaysia ini sangat banyak Unit Trust…paling popular adalah ASB..Public Mutual dan AMutual…jadi unit-unit nie mesti melakukan perniagaan…perniagaan apa saya tak tahu..ok..dalam jawapan nya jugak Unit Trust ini jugak terdapat risikonya…yelah berniagakan….ok..pada ketika itu saya pun terfikir..bagaimana dengan emas..jadi saya pun study la…hehehe..mari kita lihat beberapa  graft…kita lihat graft tahun lepas 2009…disini saya sediakan graft keseluruh tahun 2009….graft tiga bulan awal…dan graft 3 bulan akhir….dan  sebagai bonus..kita lihat graft tahun nie 2010 tapi awal januari sebab awal tahu baru nie…hehe…ok sebelum tue kita kena tahu beberapa pekara..matematik 101….bagaimana nak mengira peratus…hehehe dulu SPM saya dapat 7 dalam math..tak pandai pun dulu…tapi sekarang dah pandai..jadi saudara dan saudari akan diajar oleh seorang yg dulunya SPM dapat 7 dalam math dan 9 dalam add math..hehehehe

PENGIRAAN PERATUS %

ketahui istilah:-

  1. UNTUNG:-Harga Jual Lebih TINGGI daripada Harga Beli…….Harga jual – Harga Beli = Untung
  2. RUGI:-Harga Jual Lebih RENDAH daripada Harga Beli…..Harga Beli – Harga Jual

senang cakap kalau korang keluar modal besar..tapi bila jual dapat untung kecil..rugi la tue..talak ountong lol(cina cakap)

Puan Maria telah emas 25g dengan harga RM 3800. Jika dia menjual emas itu dengan harga RM 3910, berapakah keuntungannya ?

=    Harga Jual – Harga Beli
=    RM 3910 – RM 3800
=    RM 110

Maka, jawapannya adalah : RM 110

contoh mudah yg lain

Hashim membeli 12 batang pen dengan harga RM 307.20. Jika dia menjual sebatang pen dengan harga RM 31.20, berapakah keuntungannya jika dia menjual 10 batang pen ?Harga beli lebih tinggi daripada harga jual.
Oleh itu, penjual itu mengalami KERUGIAN.
ok mari kita lihat graft

Bagaimana?

Kerugian   = Harga Beli – Harga Jual
                  = RM 388 – RM 293
                  = RM 95 

ok sekarang kita lihat bagaimana mengira untung rugi setiap bulan..

Jika 1 buku rampaian dijual, keuntungannya ialah RM 0.20. Pada bulan Januari, seorang pekedai menjual sebanyak 132 buah buku rampaian. Pada bulan Februari, dia menjual sebanyak 152 buah buku rampaian. Berapakah beza keuntungannya pada bulan Februari dibandingkan dengan bulan Januari ?

Keuntungan dalam bulan Jan.    = RM 0.20 X 132
                                                    = RM 26.40

Keuntungan dalam bulan Feb.    = RM 0.20 X 152
                                                     = RM 30.40

Perbezaan Keuntungan    = RM 30.40RM 26.40
                                           = RM 4.00 

peratus % keuntungan dan kerugian

Graft tahun 2009

 

BULAN FEBUARI 2009

BULAN MARCH 2009

 

mari kita lihat 3 bulan akhir tahun 2009

BULAN OKTOBER 2009

BULAN NOVEMBER 2009

BULAN DISEMBER 2009

BULAN JANUARI 2010 (LIHAT GARISAN BERWARNA HIJAU)

SUMBER  :-  http://www.kitco.com/charts/historicalgold.html

bagaimana?korang nampakkan trend menaik sahaja selalu…tapi ada orang persoal jugak kat aku…kenapa ada harga turun…heheheh…orang yang tak faham/ tak tahu mengenai faktor-2 yang mempengaruhi kenaikan harga..pasti takkan tahu..jadi bacalah atau belajarlah tentang emas..aku dah tulis dalam blog aku…rajin-rajinlah baca….jangan malas..orang malas selalu rugi….

ok aku cerita sikit konsepnya…dari awal lagi aku cakap…pelaburan  adalah mudah..beli masa harga murah..jual pada harga tinggi…jadi masa graft ini menurun…korang beli la emas banyak-banyak….lepas tue…bila graft dah tinggi…korang jual semula…atau pajak untuk dapat semula duit…pastu masukkan dalam Unit Trust kalau ada..sperti ASB…ini adalah cara pelaburan emas + asb..hehehe…

pastu ada orang tanya aku lagi nak tenggok kat mana..senang saja klik sini http://www.kitco.com/ atau nak mudah dalam web Public Gold http://publicgold.com.my/index.php 

 

ok guna website Public Gold lagi mudah….nampak trend menurun…cepat-cepat order..

tapi macam mana nak order?

mudah saja…call saya..di 0134353317…supaya saya boleh lock harga/kunci harga dengan Public Gold….supaya dapat beli emas…tapi ingat kalau sebelah pagi order saudara saudari kena masukkan dalam akaun sebelum pukul 1.00tengah hari..tapi lepas pukul 3 hehhee nie best esok pagi boleh bayar..hehehhe…jangan risau emas tetap ada…saya akan ambilkan…ok selamat melombong

4 Replies to “Koleksi Graft Harga Emas”

  1. salam,
    Setelah membaca semua ini, amat difahami bahawa anda di dalam kategori investment in gold physical.
    Yang saya amat kesali, mengapa mengunakan kitco, walhal kitco adalah untuk spot gold aka electronic.

    1. sebab syarikat yang saya beli emas, penentuan kenaikan dan penurunan harga merujuk kitco…jadi itu menjadi rujuk, dan memang cara kami beli emas guna kaedah macam spot gold tapi kepada syarikat….tak macam pembelian di kedai emas dimana merujuk kepada fgjam yang harganya lebih tinggi dari spot

      dalam pelaburan emas…nak beli emas pada masa harga rendah adalah yg terbaik

      http://www.geng916.com

Tinggalkan komen